Vind zelf snel een antwoord op je vraag
Om je zo goed én snel mogelijk te helpen, hebben we de meestgestelde vragen op een rijtje gezet. Zo kun je zelf gemakkelijk je antwoord vinden. Staat je vraag er niet tussen? Dan helpen we je graag verder via onze live chat in de PZP app.
Bekijk per onderwerp
Betalen en declareren
Ik heb een betaalmail gekregen van PZP die er anders uitziet dan normaal. Klopt dit?
Ja, dat klopt. De betaalmails van PZP hebben sinds kort een nieuw uiterlijk. Verder verandert er niets. Je betaalt nog steeds veilig via de betaalknop in de mail. Gewoon in je eigen online bankomgeving.
Twijfel je of de mail echt is? De link in de betaalmail moet altijd beginnen met: https://betalen.pzp.nl. Je kunt ook altijd in Mijn PZP kijken of er inderdaad een rekening voor je klaarstaat.
Ik wil een declaratie indienen. Hoe werkt dit?
Je kunt je declaratie bij ons indienen via de PZP app, Mijn PZP, of per post. Lees hoe je dit precies doet.
Ik moet kosten betalen voor de apotheek. Waar betaal ik voor?
Er zijn 3 verschillende kosten bij de apotheek: terhandstellingskosten, kosten voor een begeleidingsgesprek en extra kosten. Bekijk wat deze kosten inhouden.
Ik kan mijn rekening(en) niet betalen. Wat moet ik doen?
Geldzorgen zijn niet fijn. Daarom helpen we je op verschillende manieren als je een rekening niet kunt betalen. Bijvoorbeeld met een betalingsregeling, of met advies op maat.
Hoe weet ik zeker dat de nota die ik heb ingediend door jullie is ontvangen?
Als je een nota bij ons indient via de PZP app of via Mijn PZP, dan kan je via Mijn PZP controleren of de nota door ons is ontvangen. Hier verschijnt je nota uiterlijk 30 minuten na het indienen onder ‘Mijn berichten’ (je ziet hier geen details van de nota, je ziet alleen dat deze is ingediend). Nota’s die hier staan, zijn bij ons aangekomen en worden zo snel mogelijk afgehandeld. Wij verzoeken je om je nota niet opnieuw bij ons in te dienen.
De verwachte verwerktijd is voor het grootste deel van de nota’s 5 werkdagen.
Zodra de nota verwerkt is, zie je deze in Mijn PZP onder Mijn zorgkosten en ontvang je bericht over de vergoeding.
Zorg en vergoedingen
Waar kan ik vinden wat ik vergoed krijg?
Log in via Mijn PZP of in de PZP App voor je persoonlijke vergoeding. Of bekijk je vergoeding op de vergoedingenpagina op onze website.
Ik ben op zoek naar een zorgverlener. Hoe vind ik de juiste?
Als je zorg nodig hebt, is het fijn als je zorgverlener goed bij je past. Met de PZP Zorgvinder vind je eenvoudig een zorgverlener bij je in de buurt.
- Vul de zorgsoort in
- Vul je postcode of woonplaats in
Zie direct welke zorgverleners bij je in de buurt zitten en of je behandeling hier vergoed wordt. En bekijk of andere patiënten tevreden zijn.
Ik kan niet snel terecht bij de medisch specialist van mijn voorkeur. Wat kan ik doen?
We hebben voor ziekenhuiszorg afspraken gemaakt over wachttijden en bereikbaarheid. Kunt u door een wachtlijst niet (snel) terecht bij de zorgverlener van uw voorkeur? We kijken graag voor u of wachtlijstbemiddeling mogelijk is.
Ik wil naar een zorgverlener zonder contract. Hoe bepalen jullie de maximale vergoeding?
Om de maximale vergoeding te bepalen, kijken we naar het gemiddeld afgesproken tarief. Dat is het gemiddelde van alle tarieven die we hebben afgesproken met zorgverleners met een contract.
Bekijk de maximale vergoeding voor ziekenhuiszorg
(pdf - 1454kb)
Bekijk de maximale vergoeding voor alle overige zorg(pdf - 1802kb)
Lees hier meer over je vergoeding bij een niet-gecontracteerde zorgverlener.
Ik heb zorg nodig. Hoe vind ik de behandeling die het best bij mij past?
Als je net een diagnose hebt gekregen, komt er veel op je af. We kunnen ons voorstellen dat je vol vragen zit. Bijvoorbeeld over de behandeling die je moet kiezen. Breng eenvoudig al je opties in kaart met de Keuzehulp. En bespreek de uitkomsten met je behandelaar. Zo kun je samen de behandeling kiezen die het best bij je past.
Mogen mijn medicijnen mee naar het buitenland?
Als je medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet vallen en je gaat naar het buitenland, dan heb je een medische verklaring nodig. Deze vraag je aan bij het CAK. Check op de website van het CAK welke verklaring je in jouw situatie nodig hebt.
Zorgverzekering
Hoe geef ik een wijziging door?
Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie, zoals samenwonen, de geboorte van jouw kind of het overlijden van een naaste? Je kunt dit 24 uur per dag, 7 dagen per week doorgeven via Mijn PZP.
Kan ik tussentijds overstappen naar PZP?
Je kunt je zorgverzekering tot en met 31 december opzeggen. Je wijzigingen gaan dan het volgende jaar in. In sommige gevallen kun je tussentijds overstappen van zorgverzekering. Bijvoorbeeld als je gaat scheiden of 18 jaar wordt.
Klopt het dat ik 1 cent aan PZP moet overmaken als ik mijn zorgpremie via automatische incasso wil betalen?
Ja, dit klopt. Als je jouw zorgpremie wil betalen via automatische incasso, dan vragen we je om via een betaalmail 1 cent aan ons over te maken. Hiermee geef je ons toestemming om jouw premie automatisch van je rekening af te schrijven. En je bevestigt direct je identiteit. Geen zorgen, je krijgt de 1 cent direct na de bevestiging weer terug.
Let op: we vragen dit alleen als je een zorgverzekering afsluit via een externe partij, zoals een vergelijkingswebsite. Als je jouw zorgverzekering bij ons afsluit, krijg je deze betaalmail dus niet.
Wat is het verschil tussen een eigen bijdrage en het eigen risico?
Het eigen risico en de eigen bijdrage lijken op elkaar. Beide zijn kosten die je zelf betaalt, maar ze zijn niet hetzelfde. Het eigen risico is het bedrag dat je eerst zelf betaalt voordat je een vergoeding krijgt voor je zorg. In 2025 is het verplicht eigen risico € 385 per jaar. Bij de eigen bijdrage betaal je voor sommige zorg een deel van de kosten zelf. De overheid stelt de hoogte en de zorgsoorten van de eigen bijdrage vast. Meer weten? Lees het hier.
Kan ik mijn eigen risico in delen betalen?
Ja, als je het eigen risico van € 385 liever niet in één keer betaalt, kan je dit bedrag in termijnen betalen. Je betaalt dan 10 keer € 38,50 per maand. Regel dit vóór 1 februari 2025 via Mijn PZP. Maak je je eigen risico niet op? Dan krijg je het te veel betaalde bedrag weer terug. Lees meer over gespreid betalen.
Heb je een rekening ontvangen voor je eigen risico, maar kun je deze niet in één keer betalen? En is gespreid betalen niet meer mogelijk? Geen zorgen, een betalingsregeling kan een oplossing zijn. Kijk hoe je zelf eenvoudig een regeling kunt aanvragen.
Ik ga op vakantie naar het buitenland. Hoe zit het met mijn zorgverzekering?
Als je op vakantie gaat, is het fijn om goed voorbereid te zijn. Ontdek wat je voor vertrek al kunt regelen. En wat je moet doen als je zorg nodig hebt in het buitenland.