Zo vraag je een betalingsregeling aan

Soms komt een rekening niet goed uit. Dat begrijpen we. Kun je jouw zorgkosten, eigen risico of eigen bijdrage niet in één keer betalen? Dan kan een betalingsregeling de oplossing zijn. Ontdek hoe je direct zelf een regeling aanvraagt.

Hoe vraag ik een betalingsregeling aan?

  1. Ga naar je openstaande rekeningen

    Deze vind je in de PZP app of in Mijn PZP 

  2. Vraag een betalingsregeling aan

    Volg de stappen. En kies voor een regeling die past bij jouw situatie.

  3. Verstuur je aanvraag

    Binnen 3 werkdagen ontvang je een bevestiging.

Wanneer kan ik een betalingsregeling aanvragen?

  • Als je een rekening hebt van € 50 of hoger
  • Als je voor een eigen risico van € 385 hebt gekozen
  • Als je je zorgpremie per maand betaalt
  • Als je nog geen andere betalingsregeling bij ons hebt

Kun je online geen betalingsregeling aanvragen?

Lukt het niet om zelf een betalingsregeling aan te vragen? Of wil je je huidige regeling aanpassen? Neem dan contact met ons op via 0800 023 12 90. We helpen je graag verder om je situatie persoonlijk te bespreken.

Veelgestelde vragen over de betalingsregeling

We begrijpen dat een rekening soms niet goed uitkomt. Heb een rekening gekregen die via automatische incasso van je bankrekening wordt afgeschreven? Volg dan deze stappen:

  1. Laat het bedrag eerst afschrijven.
  2. Stort het bedrag weer terug op je rekening via je bank. Dit heet storneren.
  3. Je krijgt een bericht van ons dat je betaling niet gelukt is.
  4. Vraag nu een betalingsregeling aan via de PZP app of Mijn PZP.

Het is niet mogelijk om online een extra betalingsregeling aan te vragen of je bestaande regeling aan te passen. Is je situatie veranderd of wil je iets wijzigen? Neem dan gerust contact met ons op via 0800 023 12 90. We denken graag met je mee en helpen je verder.

Als je een termijn van je betalingsregeling, je premie of andere rekening naast je regeling niet hebt betaald, stopt helaas je regeling. Neem contact met ons op via 0800 023 12 90. Dan bespreken we samen wat je mogelijkheden zijn.

Je kunt alleen een betalingsregeling voor je eigen risico aanvragen als je bij het afsluiten van je zorgverzekering voor een eigen risico van € 385 hebt gekozen. Dit heet het verplicht eigen risico.

Heb je voor een hoger eigen risico gekozen? Bijvoorbeeld omdat je dan korting krijgt op je premie? We begrijpen dat korting op de premie fijn is. Maar het betekent helaas ook dat je meer betaalt als je wél zorg nodig hebt. Kies daarom alleen voor een hoger eigen risico als je dit bedrag kunt missen.

Voor zorgkosten die onder je eigen risico vallen kunt je dus alleen een betalingsregeling aanvragen bij een verplicht eigen risico. Dit geldt ook als je je eigen risico gespreid vooruitbetaalt.

Je kunt een betalingsregeling aanvragen als je een rekening ontvangt en deze liever in delen wilt betalen. Dit gebeurt dus achteraf.

Het gespreid betalen van je eigen risico regel je vóórdat je een rekening krijgt: helemaal aan het begin van het jaar. Bijvoorbeeld omdat je hoge zorgkosten verwacht. Je betaalt je eigen risico dan in 10 termijnen vooruit: van maart tot en met december. Heb je aan het einde van het jaar niet je (hele) eigen risico gebruikt? Dan krijg je het te veel betaalde bedrag weer terug op je rekening.

Lees meer over gespreid betalen eigen risico

Nog vragen? We zijn er voor je