Vergoeding hoortoestellen

Wat krijg je vergoed voor hoortoestellen of overige hoorhulpmiddelen? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Je vergoeding in het kort

Basisverzekering

  • Hoortoestellen: 75%
  • Overige hoorhulpmiddelen: 100%

Aanvullende verzekering

Ja, vergoeding mogelijk

Eigen risico

Je betaalt Bedrag dat je eerst zelf betaalt voordat je een vergoeding krijgt voor zorg. In Nederland kennen we 2 vormen van eigen risico, het verplichte en het vrijwillige eigen risico. Het verplichte eigen risico stelt de overheid vast en is in  2021 € 385. Bovenop het verplichte eigen risico kan je kiezen voor een vrijwillig eigen risico van maximaal € 500. Het eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering.

Eigen bijdrage

Je betaalt een wettelijke Bedrag dat je zelf betaalt voor zorg, medicijnen of hulpmiddelen. De eigen bijdrage staat los van het eigen risico en wordt niet verrekend met het eigen risico. Lees meer over het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico.
 van 25% van het aankoopbedrag voor hoortoestellen

Toestemming nodig?

Bij een gecontracteerde zorgverlener heb je vooraf geen toestemming van ons nodig. De zorgverlener beoordeelt namens ons of je voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor vergoeding. In een aantal gevallen is toestemming vooraf wel nodig, hierover zal de zorgverlener je nader informeren.

Bij een niet-gecontracteerde zorgverlener heb je vooraf wel toestemming nodig.

Wat krijg je vergoed?

Basisverzekering

Voor hoortoestellen:

  • 75% voor een nieuw hoortoestel
  • Bij de eerste levering krijg je ook batterijen en accu's
  • Gedurende 5 jaar krijg je oorstukjes, tubes, tips, service en onderhoud vergoed bij de zorgverlener waar je je hoortoestel hebt aangeschaft
  • Met behulp van het Hoorprotocol wordt de zorgvraag geformuleerd. Als uit je zorgvraag blijkt dat je hoortoestel moet beschikken over de functionaliteiten “oplaadbaarheid” en “connectiviteit” vergoedt PZP dit uit het basispakket vanaf categorie 4.

Voor overige hoorhulpmiddelen:

  • 100% (zoals ringleidingen, streamers, IR- en FM-apparatuur voor geluidsoverdracht)

Aanvullende verzekering

  1. Vergoeding
  1. Vergoeding

Staat je aanvullende verzekering hier niet bij? Kijk dan bij de vergoedingen en voorwaarden.

Wanneer krijg je een vergoeding

  • Je krijgt een vergoeding voor hoortoestellen uit categorie 1 t/m 5 als deze zijn aangemeten volgens het landelijk geldende ‘Hoorprotocol’. Je audicien kan dit verder uitleggen.
  • Is er een medische noodzaak voor een hoortoestel buiten categorie 1 t/m 5? Dan heb je vooraf toestemming van ons nodig.
  • Ga je naar een zorgverlener zonder contract? Dan krijg je misschien niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van gecontracteerd en niet-gecontracteerde zorg.
  • Ben je jonger dan 67 jaar en heb je nog geen hoortoestel? Dan heb je een voorschrift nodig van een KNO-arts of een audiologisch centrum (vraag je huisarts om een verwijzing).
  • Vervangende batterijen, accu's of servicepakketten krijg je niet vergoed.

Waar kan je terecht?

Kijk in de Zorgvinder voor een gecontracteerde leverancier.

Al een keuze gemaakt?

Weet je al welke type hoortoestel het meest past bij je zorgvraag? Kijk dan bij welke leverancier het betreffende toestel tot het actuele voorkeursassortiment behoort.

Ga je naar een leverancier zonder contract? Dan moet je vooraf altijd toestemming bij ons aanvragen.

In het Reglement Hulpmiddelen vind je welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.

Bij reparatie of vervanging

  • Is je hoortoestel ouder dan 5 jaar? Neem dan contact op met een leverancier waarmee we afspraken hebben gemaakt. Vind een leverancier voor hoortoestellen.
  • Is je hoortoestel jonger dan 5 jaar? Neem dan contact op met de leverancier waar je het hoortoestel hebt aangeschaft.

De leverancier beoordeelt in beide gevallen of je in aanmerking komt voor een nieuw hoortoestel of voor reparatie.

Veelgestelde vragen

Nog vragen? We zijn er voor je

Naar boven