Verwerken nota's kan tijdelijk langer duren

Heb je de afgelopen tijd een nota bij ons ingediend? Dan heb je misschien gemerkt dat het verwerken hiervan langer duurde. Wij begrijpen dat dit ontzettend vervelend voor je kan zijn. En dat spijt ons enorm.

We hebben er intussen alles aan gedaan om nota's weer sneller te verwerken. Het grootste deel van de nota's verwerken we nu binnen 5 werkdagen, zoals jij van ons gewend bent. Voor een deel van de nota's duurt de verwerking nog steeds wat langer.

We leggen je graag uit waarom de verwerking van sommige nota's nu langer duurt en hoe we dit oplossen.

Moeilijke opstart met nieuw systeem

Sinds eind mei werken we met een nieuw systeem. Daarmee kunnen we nota's in de toekomst sneller aan je uitbetalen. Het kost alleen tijd om van het ene systeem over te gaan naar het andere. We konden daarom in de tweede helft van de maand mei geen nota’s verwerken.

Eind mei werkte het nieuwe systeem. We zijn toen meteen alle nota's gaan verwerken die er lagen. We hadden verwacht dat dit snel zou gaan. Maar een nieuw systeem is vaak even wennen, ook voor ons.

Nieuwe privacywet

Ook de privacywet is veranderd. Ben je voor bepaalde zorg niet verzekerd? Dan mogen wij volgens de wet de nota’s niet in behandeling nemen. Dit betekent dat je voor die zorg vanaf nu een rekening van de zorgverlener krijgt.

Hoelang duurt de verwerking van je nota?

  • Krijgen wij een nota van je zorgverlener? Dan kunnen we die vaak meteen verwerken.
  • Stuur je ons een nota? Het grootste deel van de nota’s verwerken we binnen 5 werkdagen.
  • Het verwerken van nota's voor zorg in het buitenland duurt op dit moment langer. In een vakantieperiode ontvangen wij relatief veel nota's voor zorg uit het buitenland en het beoordelen van deze nota's kost meer tijd.
  • Moet je nota opnieuw verwerkt worden omdat er iets niet goed is gegaan? Ook dit duurt op dit moment langer. Je krijgt zo snel mogelijk bericht van ons nadat de verwerking is afgerond.

Wat kan je van ons verwachten?

Wij hebben veel extra mensen ingezet. Zodat alle nota’s zo snel mogelijk kunnen worden verwerkt en we ook snel de vragen kunnen beantwoorden die hierover binnenkomen. Toch is de wachtrij aan de telefoon dit moment langer dan je van ons gewend bent.

Tot slot

We vinden het erg vervelend voor je dat er vertraging is ontstaan bij de verwerking van de nota's en dat je soms langer moet wachten op een antwoord op je vraag. En dat spijt ons enorm. We gaan ervan uit dat we met dit nieuwe systeem binnen korte tijd alsnog sneller nota's kunnen gaan verwerken dan je van ons gewend was.

Veelgestelde vragen

Nog vragen? We zijn er voor je

Naar boven