Afhandeling nota's duurt tijdelijk langer

Heb je de afgelopen weken zelf een nota bij ons ingediend via de PZP app, Mijn PZP of per post? Dan merk je misschien dat de afhandeling hiervan langer duurt dan je van ons gewend bent. Het spijt ons dat wij er tijdelijk langer over doen om je nota af te handelen. Wij begrijpen dat dit ontzettend vervelend voor je kan zijn. Op dit moment doen wij er dan ook alles aan om alle nota’s zo snel mogelijk af te handelen. Hieronder lichten wij je graag toe waarom de afhandeling tijdelijk langer duurt en vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

Nieuw declaratiesysteem en nieuw declaratiebeleid

Sinds een paar weken werken wij met een nieuw declaratiesysteem. Met dit nieuwe systeem bereidden wij ons voor op snellere en meer uniforme declaratieverwerking in de toekomst.

Ook ons declaratiebeleid voor onverzekerde zorg is gewijzigd. Wij mogen op basis van de privacywetgeving geen nota’s meer voorschieten als een verzekerde hier geen verzekering voor heeft afgesloten. Dit betekent dat verzekerden voor onverzekerde zorg voortaan zelf een nota van hun zorgverlener ontvangen.

Overgang naar ons nieuwe systeem

Door de overgang naar ons nieuwe systeem, konden we de tweede helft van de maand mei geen nota’s afhandelen. Nota’s konden in die tijd wel bij ons worden ingediend. Op 27 mei is ons nieuwe systeem live gegaan en vanaf toen zijn wij direct begonnen met het verwerken van alle nota’s die in de tussentijd waren binnengekomen.

Een nieuw systeem is vaak even wennen, zo ook voor ons. Onze verwachting was dat wij spoedig alle nota’s die waren blijven liggen, konden verwerken.

Waar staan we nu?

De nota’s die wij rechtstreeks via zorgverleners ontvangen, worden grotendeels direct afgehandeld.

De afhandeling van nota’s die wij via verzekerden ontvangen, is nog vertraagd. Er is een aantal oorzaken:

  • Bij de overgang naar het nieuwe systeem kregen we de eerste week nog te maken met wat storingen. Gelukkig zijn deze snel opgelost, maar dit zorgde wel voor vertraging waar we nu nog steeds mee te maken hebben.
  • Door onze wijziging in het declaratiebeleid, kunnen tandartsen ons niet meer de nota’s sturen voor verzekerden zonder tandartsverzekering. Daarnaast hebben wij er voor gekozen om zorg waarvoor je wel (gedeeltelijk) verzekerd bent volledig voor te schieten aan de tandarts of aan een servicebureau zoals Anders Medical Factoring of Infomedics. Voor je eigen bijdrage ontvang je dan een nota van PZP. Voor tandartsen die declareren via Infomedics geldt dat Infomedics aan de tandartsen heeft voorgesteld om de volledige nota op papier aan de patiënten te sturen. De tandarts kan er echter ook voor kiezen om de volledige declaratie naar PZP te laten sturen zodat je enkel van ons een nota voor je eigen bijdrage ontvangt.
  • Wij ontvangen op dit moment veel dubbele nota’s van verzekerden. Dit komt omdat verzekerden langer moeten wachten op de afhandeling dan ze gewend zijn. Ze twijfelen of de nota wel goed is doorgekomen en dienen hem daarom nog een keer in.

Wat is onze verwachting?

We werken er hard aan om je nota zo snel mogelijk af te handelen. Er zijn inmiddels ook extra collega’s ingezet om ervoor te zorgen dat we alle nota’s op zeer korte termijn weer zo snel afhandelen als je van ons gewend bent.

Op dit moment is de verwachte verwerktijd voor het grootste deel van de nota’s 20 werkdagen.

Veroorzaakt de latere uitbetaling een probleem? Neem dan telefonisch contact met ons op via onderstaande contactgegevens en we denken graag met je mee. Op dit moment is het erg druk aan de telefoon. Daardoor is de wachttijd langer dan je van ons gewend bent. Onze excuses voor het ongemak. Wij doen er alles aan om je zo snel mogelijk te woord te staan.

Veelgestelde vragen

Nog vragen? We zijn er voor je

Naar boven