Valse berichten: zo herken je ze

Heb je een vreemd berichtje gekregen over een betalingsachterstand? Of een e-mail waarin wordt gevraagd om een betaling te doen? Wees voorzichtig. Soms zijn het valse berichten. Zo herken je ze.

Valse smsjes

Alleen de deurwaarder GGN stuurt namens PZP sms-berichten naar klanten met een betalingsachterstand. Deze klanten weten door een brief van PZP en van GGN al van deze achterstand en de afhandeling via GGN. PZP verzendt deze berichten nooit zelf.

In de sms-berichten van GGN:

  • wordt een bedrag en een dossiernummer genoemd (dit nummer kan je controleren).
  • zijn links opgenomen naar een veilige betaalomgeving (iDEAL).
  • worden nooit rekeningnummers genoemd.
  • lees je dat GGN de afzender is.

Valse telefoontjes

We bellen je alleen als je ons een vraag hebt gesteld of een klacht hebt ingediend. Wij zullen nooit telefonisch of per sms-bericht contact met je opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen.

Als je ons belt, vragen we alleen persoonlijke gegevens om te controleren of we de juiste persoon aan de lijn hebben. Bijvoorbeeld je relatienummer, geboortedatum, postcode en huisnummer. In sommige gevallen vragen we ter controle je BSN of rekeningnummer. En als je bijvoorbeeld een wijziging van je bankrekeningnummer door wilt geven, vragen wij je altijd om dit schriftelijk te doen.

Valse e-mails

PZP maakt gebruik van AcceptEmails. Deze mailtjes maken voor de betaling gebruik van iDeal. Dat gaat via je bank en is zeer veilig. Een veilig bericht:

  • bevat geen betaalgegevens. Je ziet alleen aan wie je de rekening betaalt.
  • bevat een link naar een website die start met het adres https://transaction.acceptemail.com/. Daar kies je je bank om de betaling te doen.
  • komt altijd rechtstreeks van het bedrijf waar je iets hebt gekocht. Controleer het e-mailadres daarom altijd goed.
  • komt niet onverwacht. Je ontvangt een digitale acceptgiro omdat je iets hebt gekocht. De meeste bedrijven kondigen aan dat ze een AcceptEmail gaan versturen.

Meld verdachte situaties

Krijg je een bericht of een telefoontje dat je niet vertrouwt? Neem dan meteen contact met ons op.

Accountteam PZP