Naar de apotheek? Dit moet je weten

De apotheek geeft je de medicijnen die je arts heeft voorgeschreven. Maar een apotheker doet veel meer. Neem een kijkje achter de schermen en ontdek wat je apotheek voor je kan betekenen.

1. De apotheek kiest het juiste medicijn voor je

Op het recept van je arts staat welke werkzame stof nodig is voor je behandeling. Je apotheek kiest het medicijn dat het beste bij je gezondheid past en controleert of je het veilig kunt gebruiken. Om dat goed te kunnen doen, is het belangrijk dat je informatie over je medicijnen en gezondheid altijd deelt. Je apotheek kan ook zelf een medicijn maken of een bestaand medicijn aanpassen.

2. En geeft advies

Twijfel je over je medicijnen? Vraag je apotheek gerust om advies. Want bijvoorbeeld een andere levensstijl, het gebruik van (homeopathische) medicijnen die je zelf koopt, veranderingen van je gezondheid of nieuwe aandoeningen beïnvloeden de werking van een medicijn.

Gebruik je al lange tijd meerdere medicijnen? Laat je apotheek de combinatie en dosering eens controleren. Dat heet een medicatiebeoordeling. Soms vergoedt je basisverzekering die kosten. Vraag ernaar bij je apotheek.

3. Je krijgt een 'begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'

Als je een nieuw medicijn krijgt, kan je apotheek vragen stellen over je gezondheid, allergieën en levensstijl. Dit is belangrijk, want zo kan de apotheek je vertellen hoe je je nieuwe medicijn het beste kunt gebruiken. Natuurlijk mag je ook vragen stellen. De kosten voor dit gesprek zijn inbegrepen in de prijs voor je medicijn. In Mijn PZP vind je de kosten onder 'terhandstelling begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'. Tijdens het gesprek bespreek je bijvoorbeeld:

  • Wanneer en hoe moet je het medicijn innemen of gebruiken?
  • Waarop moet je letten?
  • Hoe kan je het medicijn het beste innemen samen met je andere medicijnen?
  • Hoe werkt het medicijn?
  • Hoe merk je dat het werkt?
  • Hoe snel merk je resultaat?
  • Kan je last krijgen van bijwerkingen?
  • Bij welke klachten moet je contact opnemen met je apotheek of arts?
  • Hoe lang moet je het medicijn gebruiken?

Tips voor bij de apotheek

  1. Bedenk vooraf welke vragen je hebt en schrijf ze op
  2. Maak een lijst van de medicatie die je gebruikt en vraag naar de wisselwerking
  3. Plan eventueel extra tijd in voor je bezoek
  4. Geef het aan als er iets is veranderd in je gezondheid
  5. Vraag naar de bijwerkingen
  6. Wil je het medicijn niet gebruiken? Geef het aan, misschien is er een alternatief
  7. Controleer of je de juiste medicijnen kreeg

4. Je kijkt samen of een nieuw medicijn goed werkt

Je krijgt een nieuw medicijn altijd maar voor 15 dagen mee. Zo kan je bekijken of je geen klachten of ongemakken hebt. Duurt de behandeling langer dan 15 dagen? Dan controleert je apotheek tijdens het vervolgbezoek of alles goed is gegaan. Werkt het medicijn? Dan krijg je het voor een langere tijd mee. Indien nodig past je apotheek het medicijn, de dosering of de toedieningswijze aan. Twijfel je over een medicijn? Neem dan meteen contact op met je apotheek en wacht niet tot de 15 dagen voorbij zijn.

5. Vragen? Ga gerust naar je apotheek

Je kunt bij je apotheek terecht met al je vragen over medicijnen. Om je apotheekbezoek goed te benutten, adviseren wij je je gesprek voor te bereiden. Bedenk bijvoorbeeld wat je wilt weten en stel jezelf de volgende vragen:

  • Werkt het medicijn voor mij?
  • Heb ik last van bijwerkingen?
  • Kan ik het medicijn goed innemen?
  • Welke andere medicijnen gebruik ik nog meer en zijn daar veranderingen in geweest?

6. Je hebt een persoonlijk dossier

Je apotheek houdt een dossier bij over je medicijngebruik en gezondheid. Zo kunnen ze snel controleren of een voorgeschreven medicijn bij je past en veilig is. En moet je naar het ziekenhuis? Dan kan je apotheek een actueel medicatieoverzicht maken van je medicijnen en allergieën. Handig voor je arts. Voor een volledig dossier is voor je apotheek belangrijk om te weten:

  • Welke medicijnen je gebruikt. Ook medicijnen die je zelf koopt zoals vitamines, homeopathische geneesmiddelen of medicijnen zonder recept
  • Voor welke stoffen je allergisch bent
  • Of je zwanger bent
  • Of je problemen hebt met je gezondheid
  • Of je stopt met een medicijn
  • Of je met je (huis)arts hebt afgesproken om een medicijn voor een kortere periode te gebruiken. Zo voorkom je verspilling en onnodige kosten, ook voor eigen risico en eventuele eigen bijdrage

Je mag je dossier altijd inzien of wijzigen.

7. Je apotheek zorgt dat je gegevens veilig zijn

Wat je je apotheek vertelt, mogen zij niet doorvertellen. Wel kan je toestemming geven om je medische gegevens te delen. Dan kunnen ook je artsen bij je dossier. Bij een noodgeval kunnen ze dan meteen juist handelen. Dit is zeker aan te raden als je allergieën hebt. Informeer bij je apotheek of kijk op www.ikgeeftoestemming.nl.

Ook bij je bezoek aan de apotheek wordt aan je privacy gedacht. Wil je over iets persoonlijks praten en doe je dat liever niet aan de balie? Geef dit aan zodat je rustig kunt spreken in de spreekkamer. Je kunt hier vooraf ook een afspraak voor inplannen.

8. Medicijnen over? Gooi ze niet in de prullenbak

Overgebleven medicijnen kan je inleveren bij het chemisch afval. Maar soms kan je ze ook inleveren bij de apotheek. Ze zorgen dan dat je medicijnen veilig worden afgevoerd. Meld het altijd als je stopt met medicijnen. Zo blijft je dossier actueel.

9. Vind een apotheek bij je in de buurt

PZP heeft met de meeste apotheken in Nederland een contract. Er zit er dus altijd wel een bij je in de buurt. Ga je naar een niet-gecontracteerde apotheek? Dan kan het zijn dat je een lagere vergoeding krijgt.

Accountteam PZP