1. Home
  2. Klantenservice
  3. Hoe zit dat nou
  4. Declareren

Hoe declareer je je nota's?

Sommige zorgverleners vragen je de rekening voor te schieten. Hoe krijg je dan je geld terug? Declareer je nota via Mijn PZP, via de app of per post.

Goed om te weten

  • Declaratie akkoord? Dan maken we binnen 10 werkdagen de vergoeding over. Dit kan sneller als je gebruik maakt van digitale post.
  • Je hebt 36 maanden (vanaf de behandeldatum) om een nota bij ons te declareren.
  • Bewaar je originele nota's minimaal 2 jaar.

Mijn PZP: declareer je nota's online

Op Mijn PZP regel je je verzekeringszaken eenvoudig online. Stuur je declaraties, volg de status van declaraties en bekijk eerdere declaraties.

Declareer je nota via Mijn PZP

De app: maak een foto van de nota

Declareer een nota met je mobiele telefoon (iOS 7 of hoger – Android 4.1 of hoger). Waar en wanneer je maar wil. Maak gewoon een foto van je nota en stuur die naar ons. Wij doen de rest.

Apple: App Store

Android: Google Play

Per post: vul het declaratieformulier in

Liever papier? Vul het declaratieformulier in en stuur die samen met de originele nota’s naar ons. Nieuwe formulieren nodig? Bel onze klantenservice of download het formulier via Mijn PZP.

Download het declaratieformulier via Mijn PZP

Declareer je digitaal? Zó kunnen we je declaratie snel verwerken

  • Zorg dat de hele nota op de foto of scan staat
  • Maak per bladzijde van de nota één foto of scan
  • Kan je het bedrag op de scan of foto lezen? Dan kunnen wij het ook

Ons declaratieproces

Zorgverleners met wie PZP contractafspraken heeft, sturen hun nota’s rechtstreeks naar ons op. Hebben wij geen contract met een zorgverlener? Dan ontvang je zelf de nota en kan je deze bij ons indienen. Nota's van zorg die binnen je polisvoorwaarden vallen, vergoeden wij binnen We kunnen je nota binnen 5 werkdagen vergoeden wanneer je kiest om al onze post digitaal te ontvangen. Meld je aan voor digitale post.. We kunnen je nota binnen 5 werkdagen vergoeden wanneer je kiest om al onze post digitaal te ontvangen.

Als er iets niet klopt of onduidelijk is, dan hoor je dat al eerder. Het kan bijvoorbeeld zijn dat wij extra informatie nodig hebben. Zorgkosten die buiten de polisvoorwaarden vallen, worden niet vergoed. Je krijgt hier per post of via Mijn PZP bericht over. Heb je vragen over je recht op vergoeding? Neem dan contact met ons op.

Via Mijn PZP heb je altijd inzicht in de status van je declaratie, welke declaraties je in het verleden heeft ingediend en de stand van je eigen risico. Je regelt hier eenvoudig al je verzekeringszaken online. Mijn PZP is gratis en 24 uur per dag beschikbaar.

Ontdek Mijn PZP

Akkoordverklaring aanvragen

Voor sommige behandelingen heb je vooraf toestemming nodig van je zorgverzekeraar. Dit heet een akkoordverklaring. Alleen dan krijg je een vergoeding voor de behandeling.

Meer over akkoordverklaring aanvragen

UZOVI-code

Soms vraagt een zorgverlener naar de UZOVI-code van je zorgverzekeraar. UZOVI staat voor Unieke ZorgVerzekeraarsIdentificatie. Dit nummer wordt gebruikt om nota’s rechtstreeks in te dienen bij de juiste zorgverzekeraar. De UZOVI-code van PZP is 9664.

Accountteam PZP