Thuiswerken

7 tips voor thuiswerkers en thuisblijvers

Door het coronavirus blijven veel mensen thuis. Om te werken of omdat het niet anders kan. Maar hoe blijf je fit en productief? Met onze tips krijg je meer gedaan én houd je energie over.

1. Maak een to-do-list

Begin de dag met een lijstje: wat ga je vandaag doen? Welke klussen moeten af? Zo’n lijstje kan je ook de dag ervoor al maken. Zo kan je meteen van start. En maak een planning die voor jij werkt. Ben je ’s ochtends heel productief? Start je dag dan met de belangrijkste taken.

2. Zorg voor routine

Routine geeft rust. Én zorgt ervoor dat je meer gedaan krijgt op een dag. Sta iedere dag om dezelfde tijd op en maak duidelijke afspraken met jezelf. Heb je terugkerende taken? Voer ze iedere dag op hetzelfde moment uit.

3. Kies je werkplek bewust

Lekker werken begint bij een fijne werkplek. Maak er daarom echt jóuw plek van. Vraag je gezinsleden om je niet te storen als je aan het werk bent. En voorkom prikkels: een piepende wasmachine op de achtergrond leidt af.

4. Voorkom afleiding

Goed werken lukt alleen met een goede dosis concentratie. Of je nu op kantoor werkt of thuis. Voorkom afleiding: leg je smartphone opzij en zet je e-mailmeldingen even uit.

5. Neem pauzes en beweeg

8 uur lang gefocust blijven? Onmogelijk. Neem daarom regelmatig pauze en ga even van je plek af. Of maak een korte wandeling tijdens je pauze, en houd voldoende afstand van anderen. Bewegen heeft veel voordelen: je bent productiever en krijgt dus meer gedaan, je blijft geconcentreerd én je voorkomt lichamelijke klachten.

Bewegen is ook goed als je thuis komt te zitten. Het houd je niet alleen lichamelijk fit, maar óók mentaal. Van traplopen tot touwtje springen, en van online yoga tot ochtendgymnastiek: opties genoeg!

6. Maak het gezellig

Een praatje met collega’s maken of even bijkletsen met vrienden? Dat kan nog steeds! Met videobellen kan je elkaar gewoon zien. En maak het thuis gezellig met een mooie bos bloemen op tafel.

7. Stop op tijd

Ben je moe of krijg je niets meer gedaan? Stop de tijd! Ga lekker bewegen en zorg voor voldoende slaap: dat geeft een berg energie. Zo kan je de volgende dag weer fris beginnen.

Klachten? Chat voor advies

Krijg je toch klachten? Chat met een verpleegkundige als het jij uitkomt.