Buitenlandse zorgkosten declareren

Heb je zorgkosten in het buitenland gemaakt en deze zelf voorgeschoten? Lees waar je op moet letten en hoe je het beste je buitenlandse nota kunt declareren.

Goed om te weten

  • Is vóór je vertrek een negatief reisadvies afgegeven? Bijvoorbeeld vanwege besmettelijke ziekteverwekkers of een bedreigende situatie. Je krijgt geen vergoeding uit je aanvullende verzekering als je door deze omstandigheden zorg nodig hebt. Check daarom altijd eerst het reisadvies voor je bestemming.
  • Extra (bank)kosten voor een betaling (door jou of door PZP) naar of vanuit het buitenland worden niet vergoed.
  • Extra kosten door koerswijzigingen worden niet vergoed. We betalen zorgkosten altijd in euro’s. Is de rekening betaald in een vreemde muntsoort? Het kan soms zijn dat je een hoger of juist lager bedrag betaald krijgt. Heeft je zorgverlener uit het buitenland de rekening rechtstreeks naar ons gestuurd? Dan krijg je soms nog een rekening voor het koersverschil.
  • Op de nota moet het volgende staan: naam en adres van de zorgverlener, je naam en geboortedatum, de behandeldatum, soort behandeling en het totale bedrag per behandeling.
  • De nota moet in een gangbare taal zijn opgesteld. Is dit niet het geval? Dan vragen wij een vertaling van de nota bij je op.
  • Zorgkosten die buiten de polisvoorwaarden vallen vergoeden we niet.
  • Woon je in Nederland, en haal je regelmatig medicijnen bij een apotheek in het buitenland? Bijvoorbeeld in België of Duitsland. Dan krijg je vanaf 2023 niet meer de vergoeding die je misschien gewend bent. Vanaf 2023 passen we namelijk het voorkeursbeleid medicijnen toe voor medicijnen uit het buitenland.

Zo declareer je met de PZP app

  1. Download de app voor iOS of Android

  2. Maak een foto van je nota of upload een pdf

  3. Kies buitenlandse nota en beantwoord de aanvullende vragen

  4. Verstuur je declaratie

Download de PZP app

En gebruik hem als je een rekening wilt declareren. Maak een foto, verzend en klaar! Uiterlijk binnen 10 werkdagen staat het geld op je bankrekening.

  • Direct inzicht in zorgkosten
  • Eenvoudig declaraties insturen
  • Snel persoonlijke vergoedingen inzien

Dit kan je verwachten

  • Je vergoeding staat binnen 10* werkdagen op je rekening.
  • De afhandeling van je nota kan langer duren als we meer informatie nodig hebben.
  • Je ontvangt hier altijd bericht over. De status van je declaratie kan je bekijken in Mijn PZP.

Kan je niet inloggen?

Kan je vanuit het buitenland niet inloggen? Gebruik dan:

 

Declaratieformulier buitenlandse nota's

Nog vragen? We zijn er voor je